Av Arne Ruste / Foto: Paal Audestad
Oter (Lutra ludens)
Når latteren kom til jorden, leken?
Med hvem? Flygeøglen idet den forunderlig
unnslapp og skrålende lettet over sumpmarken?
Historien hadde bare så vidt begynt, iscenesatt
Som fråtsegilde og tragedie.
Med primatene var det bare
altfor sent. De har skjønt for mye:
Prøv å fange blikket til en orangutang.
Det sitter langt, langt inne i et brønndyp
av forståelse uten forstand, en jettegryte
av kvernende tanker den ikke helt får tak i.
De mindre, rappfotede, funny apene
kan du likegodt glemme; de parer seg
som om det alltid er en krig på gang,
uopphørlig, mekanisk, glatt.
Og så de enkleste sjelene – hamster,
ekorn – vettløst hardarbeidende
for vår fornøyelse i tredemøllen,
vettskremte under viftende hale;
skvaldrefrosk, skratteskjærer, trallende
lerke, spottegjøk, lattergal –
blindgjengere av instinkt, vakkert,
rørende, men lek …? La oss se
det i øynene: noen er for dumme
… det trengs en porsjon intellekt,
en smule oversikt
for å le, å leke, akkurat nok,
ikke for lite, ikke for mye,
til å skjønne det.
Om du ikke har skjønt det hele.
(…)
Et underlig spor langs elva,
som om en liten tass hadde slept
etter seg en smal spade i djupsnøen.
Vi to, nyfikne, omstreifende kamerater,
fulgte det på ski mellom svarte råker
i tilfrosset, nedsnødd elveløp,
mens breddene ble steilere, terrenget
mørknet, lukket seg, og smalnet
inn mot en liten foss og de skumle
virvlene i kulpen under.
Med ett: et virvar av spor,
Skråningen godt opptråkket,
og en renne, en glassert sklie,
løp fra brinken av elvebredden,
øverste kant av bergskrenten,
og ut i kulpen –
på en prikk lik skliene vi hoiet med
i storefri.
En oppdagelse – en åpenbaring – som knyttet oss
til oter for livet:
Den enkle, bekymringsfordrivende,
selvoppfyllende leken som lignet
vår egen,
mens vi uanende øvde ferdigheter,
mestring, overlevelse, tvers gjennom
den trasige vinteren …
Oterens magre jaktturer i sprengkulde
og storsnø og tunge basketak for føden,
avbrutt av løssluppen
latter og lek …
Hvert eneste bilde siden
av oter under alle himmelstrøk
gjenspeiler denne kunnskapen,
om den som tilfører latteren
til dagligdagens nødvendighet,
til de strenge elementene;
lutra ludens –
den lekne oteren –
livet gjennom, ulikt andre –
ikke bare lek som barns lek, eller
lek som kurtise, eller forlengelse
av jaktens jubel i blodet,
men leken ene og alene som lek –
oppfinnsomhetens galskap og glede;
blide, lattermilde øyne;
oter i bølgene surfende på rygg
med ungen på magen i fast grep
mellom forlabbene; fryden,
hikstende uforstilt, i lek
med tang og tare og rullestein
og sklier på skjær, ablegøyer
og spillopper med byttet –
selveste maten, den hellige,
maxiplask og formålsløse dykk
med make og unger på slep.
Og så de onde bildene, djevelske
Exxon Valdez – dødt hav,
dvaske bølger stinkende av olje
som klistrer seg til kroppen, til strendene,
fjæresteinene, og alt som der finnes,
frender, føde, barn fortært
av fløyelsfiolett mørke.
Blikket overtrukket av blåsvart snerk –
Øyne fylt av forundring, ikke sorg
ikke sinne, men vantro, avmakt;
brått innvidd i ulykken
hinsides forstand, og altomfattende –
smake smerten,
ikke en snert, en dult, en såret
kroppsdel, en dagligdags død,
men den fullstendige:
Verden som vond,
uforvarende, uforberedt, umulig
å mestre med kløkt og latter –
Hvorfra? Hvorfor?
Overtredelsene det aldri skal finnes
Forlatelse for:
Skarpsindigheten
Som påfører smerte.
Hensynsløshet
Som kalkulert tilsidesetter ømhet,
glede, den andres lekerom.
Dum, dum grådighet
som frarøver uskylden sin uskyld,
dreper den god-
modige latteren, uforstilt, uberegnende
vennlighet –
reservoaret vi ikke kan unnvære,
på land, i luft, i hav, når kjærlighet
blir et altfor stort
forlangende –
/
Diktet er hentet fra Indre krets (1999), en klassiker i norsk økopoesi!
Leave a Reply